Blogin perustaminen – 7 vinkkiä laadukkaan blogin rakentamiseen

Blogin perustaminen on erittäin helppoa. Alustoja on monia, joista suosituin on tällä hetkellä WordPress. Iso osa yrityksistä käyttää verkkosivujensa pohjalla WordPress-alustaa, jolloin blogin perustaminen käy muutamalla napin painalluksella. Blogi on erinomainen kanava yrityksen kuulumisista, palveluista ja tuotteista kertomiseen ja asiakkaiden sekä lukijoiden sitouttamiseen. Hakukoneoptimointia hyödyntäen saat verkkosivustollesi orgaanista näkyvyyttä ilman erillistä markkinointia ja kasvatat sekä tunnettuutta että myyntiäsi. Älä siis enää odota vaan aktivoi yrityksellesi blogi NYT!

Miksi blogin perustaminen on järkevää?

Blogin perustaminen on järkevää, sillä se on yksi tehokkaimpia tapoja ohjata lisää kävijöitä verkkosivuille ja syventää jo olemassa olevia asiakassuhteita. Blogin avulla optimoit sivustosi sisältöä tehokkaasti ja hakukoneet arvostavat säännöllisesti päivittyvän blogin tuomaa lisäarvoa.

Blogi on myös oiva keino vahvistaa valmiin asiakasryhmäsi ostopäätöstä ja kertoa heille tuotteistasi ja palveluistasi kattavammin. Yritysten kannattaakin juuri siksi ylläpitää sivustollaan myös blogia ja hyödyntää tuotettua sisältöä täydentävästi myös uutiskirjeissä ja asiakastiedotteissa.

Kuinka usein blogia kannattaa päivittää?

Blogin päivittäminen etenkin yrityksen verkkosivuilla olisi hyvä olla aktiivista. Aktiivisuustasoksi suosittelemme vähintään 4 blogikirjoitusta kalenterikuukauden aikana ja julkaisusyklin olisi hyvä olla säännöllinen ja ennustettavissa.

Säännöllisesti päivittyvä ja laadukkaasti tuotettu blogi on asiakkaille ja potentiaalisille yhteistyökumppaneille luottamusta herättävä. Blogikirjoitusten muodossa voit kertoa tuotteistasi ja palveluistasi paljon laajemmin, kuin esimerkiksi verkkokaupan tuotetiedoissa.

Hakukoneoptimointi blogissa

Blogikirjoituksen SEO (Search Engine Optimization) eli hakukoneoptimointi on eräänlainen taiteenlaji. Hakukonesijoitukseen vaikuttavat mm. sivuston ikä ja rakenne, latausnopeus, käytetyt avainsanat sekä sivuston sisäiset ja sivustolle ohjaavat ulkopuoliset linkit. Termit saattavat aloittelijaa kauhistuttaa, mutta ei hätää, sillä hakukoneoptimoinnissa pääset hyvin alkuun ilmaisilla työkaluilla kuten Yoast SEO tai Rankmath.

Avainsanat ohjaavat hakukoneita ymmärtämään sisältöäsi paremmin ja siksi on erityisen tärkeää, että jokainen blogiartikkeli teksteineen, otsikoineen ja kuvineen on optimoitu. Avainsanat perustuvat yleiseen käyttäytymiseen ja tapaan miten ihmiset etsivät ja hakevat tietoa netistä. Mieti millaisia hakusanoja ja -termejä itse käyttäisit etsiessäsi aiheeksi valikoitunutta sisältöä ja katso millaisia vaihtoehtoja hakukone tarjoaa.

Muodosta blogikirjoituksen otsikko sisältöön parhaiten sopivan avainsanan tai fraasin mukaisesti. Muista hyödyntää avainsanoja myös tekstissä sekä väliotsikoissa.

Varsinaisten sisältötekstien lisäksi kirjoita myös metaotsikko ja -kuvaus, jotka näkyvät hakukoneiden hakutuloksissa blogikirjoituksesi tarjoamaa sisältöä etsittäessä, Blogikirjoituksessa olisi hyvä olla vähintään 300 sanaa ja mitä enemmän tekstiä on, sitä enemmän saat myös tärkeitä avainsanoja ujutettua luonnolliseksi osaksi tekstiä. Määrä ei kuitenkaan korvaa laatua ja lyhyesti täsmällinen ja kauniisti kuvitettu blogikirjoitus saattaa saada erinomaisen näkyvyyden myös hakukoneissa. Kaiken A ja O on sisällön laadukkuudessa ja avainsanojen kohdistamisessa.

Kuvat yritysblogissa

Yritysblogissa käytetään usein myös kuvamateriaalia ja kuvat toimivat sekä tehosteena että jaksottajana blogiartikkelille. Kuvamateriaalia voi tuottaa joko itse tai hyödyntää kuvapankkeja ja -palveluita.

Kuvapankeista suosituimpia ovat mm. Shutterstock, iStock sekä Pixabay. Kuvapankeista löydät runsaasti maksuttomia kuvia, joita voit hyödyntää blogissasi. Lisäksi voit valita myös maksullisen palvelusopimuksen, jonka myötä saat käyttöösi valtavan valikoiman upeita kuvitus-, miljöö-, tilanne- ja tuotekuvia.

Mikäli kuitenkin kirjoitat yrityksen tarjoamista palveluista tai tuotteista, suosittelemme että käytätä blogikirjoituksissasi kuvamateriaalina omaa tuotantoasi, jotta asiakas saa paremman käsityksen yrityksesi tuotteista.

Kuvien merkitys hakukoneoptimoinnissa

Hakukoneet arvostavat sivuja, jotka tarjoavat monipuolista ja hyvää sisältöä. Laadukkaat tekstit ja aiheeseen sopivat kuvat vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen positiivisesti. Blogiin soveltuvien kuvien tulisi olla hyvälaatuisia ja kompaktiin kokoon pakattuja. Tämä sen vuoksi, että nykypäivänä blogin ja verkkosivujen nopeudella on merkittävä rooli hakukoneosumissa ja liian isokokoiset kuvat hidastavat sivuston latausnopeutta.

Kuvien nimeäminen on olennainen osa kuvien hakukoneoptimointia. Lyhyesti ja mahdollisimman kuvaavasti nimetyt kuvat nousevat hakukoneissa esiin parhaiten ja kuvan nimessä kannattaa mainita myös blogipostaukseen valikoitu avainsana.

Myös kuvatekstien lisääminen kuvan yhteyteen tuo lisäarvoa lukijalle. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä onnistuneen hakukoneoptimoinnin kannalta. Mikäli haluat täydentää blogikirjoitusta kuvateksteihin, kannattaa niihin sijoittaa sisällön kannalta keskeisiä asioita lyhyesti kiteytetyssä muodossa.

Blogin latausnopeus

Blogin latausnopeudella on oma roolinsa ja aihe on niin laaja-alainen, että kirjoitamme siitä oman artikkelinsa. Lyhyesti kerrottuna, blogin latausnopeus on kriittinen etenkin mobiililaitteella luettaessa ja se vaikuttaa merkittävästi siihen miten kirjoituksesi nousevat hakukoneiden tarjoamissa vaihtoehdoissa.

Tämänhetkisen sivustonopeutesi voit halutessasi käydä testaamassa PIIP-palvelussa syöttämällä blogikirjoituksen tai verkkosivujen url-osoitteen analyysikenttään ja katsoa millaiset luvut saat. Sekä mobiilissa että tietokoneella lukujen tulisi olla aivan vähintään 85%? ja mitä lähempänä 100%? (onko prosentti se termi?) lukema on, sen parempi.

Voiko blogin pitämisen ja perustamisen ulkoistaa?

On varsin normaalia, että yritysblogia ylläpitää ulkoistettu taho. Tämä siksi, että blogin kirjoittaminen ja ylläpitäminen voi kaikessa kiireessä tuntua joskus ylitsepääsemättömältä haasteelta. Ulkoistaminen on hyvä antaa sellaiselle henkilölle, joka on tottunut kirjoittamaan säännöllisesti nimenomaan blogikirjoituksia.

On eri asia olla copywriter kuin bloggaaja ja kirjoittajan taitoihin tulisi kuulua laaja skaala monipuolista osaamista aina kuvien käytöstä tekijänoikeuksien hallintaan, kirjoituksen visualisointiin ja hakukoneoptimointiin. Myös ymmärrys yrityksen brändistä ja oikean äänensävyn valinta on oleellinen osa blogissa tuotettua sisältöä, unohtamatta tiedon etsintää ja -tarkastusta sekä luovuuden yhteensovittamista ajankohtaisesti ja mielenkiintoisesti ilmaistuna.



Liity postituslistallemme

Email
The form has been submitted successfully!
There has been some error while submitting the form. Please verify all form fields again.

Lisää kirjoituksiamme

1 2